rezeki kite =)

Wednesday, August 17, 2011

Nuzul Quran + BIRTHDAY en.BB = 17.AUGs 2011

Assalamualaikum...
Alhamdulillah...

Di pagi yg sgt mulia ini...
ehem...
hari ini di umumkan adalah hari NUZUL QURAN...
mari aku bagi info sikit ttg NUZUL QURAN...

Sejarah al-Quran: Antara  peristiwa agung dalam sejarah umat Islam di bulan Ramadan ialah turunnya kitab suci al-Quran atau disebut Nuzul al-Quran. Ia dirakamkan dalam al-Quran, melalui firman Allah yang bermaksud: “Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185) 
Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, di Gua Hira’ tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad saw.

Al-Quran merupakan mukjizat yang paling besar yang dikurniakan kepada Nabi saw. Kita hendaklah beriman dan mempercayai isi kandungan al-Quran. Beriman dengan al-Quran merupakan salah satu dalam Rukun Iman.
Erti Nuzul al-Quran: ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah, iaitu berpindah dari tempat sebelah atas ke tempat di sebelah bawah.‘Al-Quran’ pula bermaksud bacaan atau himpunan. Ia dikatakan sebagai bacaan kerana al-Quran itu untuk dibaca oleh manusia. Ia juga dikatakan himpunan kerana dalam al-Quran itu terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagai perkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, munakahat dan sebagainya.




ok sekian....
perbanyakkan lah membaca AL QURAN...














TAPI belum habis lagi...
hari ini besday en.BB aku.... :p


hepy besday syg...alhamdulillah masih sihat panjang umur dan masih ada untuk bersame dgn org... =')


                                           sekadar gambar hiasan saje...(sedapnye kek ni).....


sekian maceh...
k bye...slamat mlm...
esk kompem susah aku nk bgn sahur...-.-''









No comments:

Post a Comment

sile komen dgn sopan dan santun maceh..(^_^)v

HEPY bile KLIKKK!!